[Friss hozzászólások] [Későbbi] [544-525] [524-505] [504-485] [484-465] [464-445] [444-425] [424-405] [404-385] [384-365] [364-345] [344-325] [324-305] [304-285] [284-265] [264-245] [244-225] [224-205] [204-185] [184-165] [164-145] [144-125] [124-105] [104-85] [84-65] [64-45] [44-25] [24-5] [4-1]
|
Semjén: maga az MSZP az átcsomagolt romlott áru! Folytatódott a parlamentben az élelmiszerbotrány december 11.
Mindenki felelős az élelmiszerbotrányban, kivéve a kormányt – vélekedett Gyurcsány Ferenc miniszterelnök napirend előtt a parlamentben. Az ellenzék szerint éppen a kormány tette tönkre az élelmiszerellenőrzés korábbi rendszerét. Font Sándor (Fidesz) feltette a kérdést: vajon megbújik-e egy Gyurcsány-barát a háttérben?
| | |
Szeress hát minket is, koldusokat! Lelkünkben gyujts pici gyertyát sokat. Csengess éjünkön át, s csillantsd elénk törékeny játékunkat, a reményt. Babits Mihály: Karácsonyi ének (részlet) | |
CSATLAKOZZ!! ORSZÁGOS BLOKÁD - AZ IGAZ ORSZÁGÉRT! December 15-én 08:00 órától 17:00 óráig Magyarország számos településén félpályás, álló, forgalomlassító demonstrációt szerveznek. A demonstrációhoz már csatlakozott települések: Baja Balatonfüred Békéscsaba Bonyhád Budapest Cegléd Csorna Debrecen Dunaföldvár Eger Esztergom Göd Győr - Vámosszabadi Kaposvár Kapuvár Kisbér Komárom Körmend Miskolc Mohács Mosonmagyaróvár Nagykanizsa Nyíregyháza Paks Pécs Pomáz Sárospatak Siófok Sopron - Kópháza Szeged Székesfehérvár Szekszárd Szentendre Szombathely Veszprém Zalaegerszeg Zirc A demonstrációhoz csatlakozók jelszavakban megfogalmazott követelései:
A MAGYAR FÖLD NEM ELADÓ! Felelős MAGYAR kormányt! Amnesztiát a POLITIKAI foglyoknak!A további csatlakozókat a civilhalo@gmail.com címre várják a szervezők. | |
Árpádházi Szent Erzsébet
| |
2006. december 10. |
Ég a gyertya, ég...
A fenyőfa mellett talán a gyertya, a gyertyafény kötődik a legjobban a karácsonyhoz.
A meleget is adó, sárgás fényű láng elválaszthatatlanul hozzátartozik az ünnepi hangulathoz.
A gyertya évszázadokon át a legelterjedtebb világítóeszköz volt, fényének varázsa, bensőségessége az elektromos áram korában is változatlan maradt; gyertyák és gyertyatartók a legkülönfélébb anyagból, a legváltozatosabb méretben és formában készülnek ma is. Szinte minden anyagból gyártanak gyertyatartót: fából, fémből, üvegből, porcelánból vagy más kerámiából.
A legnépszerűbbek mindig a különféle fémek voltak, a vasból, rézből készült daraboktól a bronzon át egészen az ezüst- vagy aranytárgyakig. A fény megsokszorozását szolgálta a csillogó felület, az egyszerűbb, vasból való darabokra pedig tükröt szereltek.
A gyertyatartók formája is rendkívül változatos: lehet földön álló, asztali, falra szerelhető vagy éppen hordozható, kézi gyertyatartó.
Stílusban, díszítettségben a változatok száma végtelen: a méretes, akár 10-15 karos, míves ezüsttartóktól az egyszerű borospalackig igen sokféle dolgot nevezhetünk gyertyatartónak.
A gyertyatartó
első írásbeli említését a Bibliában, Mózes II. könyvében találjuk, amikor Isten előírja Mózesnek, hogy milyen gyertyatartót kell a szentélybe állítani. Ez a zsidó liturgiában ma is használatos hétágú gyertyatartó: a menóra, amelyen akkoriban még olajat égettek.
Az első ránk maradt gyertyatartók többnyire liturgikus célokat szolgáltak. Készültek rézből, és hozzájuk kanócvágót és koppintót is adtak - amelyeket gyakran a gyertyatartókra lehetett akasztani -, mivel a 19. század előtti gyertyák kanócát még vágni kellett, illetve egy-egy nagyobb csillár gyertyáit nem lehetett csak úgy elfújni. A Magyar Nemzeti Múzeum egyik féltett kincse is egy 12-13. századi bronz gyertyatartó, amelynek lefelé szélesedő formája sokban emlékeztet a ma is használatos, egykarú gyertyatartókéra.
Egykor költséges tárgyak voltak a gyertyatartók, a szegényebb diákok vagy más írástudók bizony a körmükre ragasztották a gyertyát; innen ered a kifejezés is, hogy valakinek "körmére ég a gyertya". Ezt a módszert tehát nem ajánljuk senkinek. |
Újhely és Patak közösen pályázik
Turistamarasztaló beruházásokat tervez közösen Zemplén két meghatározó települése.
Az ikerváros program keretében kíván uniós forrásokhoz jutni Sárospatak és Sátoraljaújhely – hangzott el azon a sátoraljaújhelyi sajtótájékoztatón, amelyet stílszerűen az egyik tervezett beruházás helyszínén, a Magas-hegyen tartottak csütörtökön.
Sportcentrum a Magas-hegyen
- Mindkét település esetében a helyi adottságokra helyezzük a hangsúlyt – mondta Szamosvölgyi Péter, Sátoraljaújhely polgármestere.
– Nekünk van két sípályánk, van síházunk, van két felvonónk, miénk az ország leghosszabb libegője és van egy meglehetősen elhanyagolt állapotban lévő kilátónk. Ez kiindulópontnak nem rossz, de ma már nem elég a turistacsalogatáshoz egy újabb sípálya kialakítása a meglévőek mellé és egy hóágyú beállítása sem fogja önmagában a turisták ezreit hozzánk vonzani. Komoly fejlesztésre van szükség. Örömmel jelenthetem, a tervek elkészültek. Többek között egy téli-nyári bobpályát, látványkilátót, canopy-pályát, kalandtúraparkot szeretnénk kialakítani a Magas-hegyen. Ezek olyan programokat jelenthetnek majd a turisták számára, akik remélhetőleg erős késztetést éreznek arra, hogy ne csak átutazzanak Újhelyen, de itt is ragadjanak minél hosszabb időre. A tervezett sportcentrum kialakítása az előzetes felmérések szerint másfél milliárd forintba kerülnének, ennek nyolcvan százalékát nyerhetjük el uniós forrásokból, a maradék húsz százalék önerőt hitelfelvételből finanszíroznánk. Ha minden az elképzeléseink szerint alakul, akkor 2008-ban nekiláthatunk a kivitelezésnek.
Kiaknázatlan lehetőségek
- Hatalmas kiaknázatlan lehetőségei vannak a két városnak – mondta dr. Hörcsik Richárd, Sárospatak polgármestere. – Az uniós elvárások szerint azok a települések élvezhetnek előnyöket a pályázati elbírálásoknál, amelyek részei a világörökségnek, ahol számottevő a turisztikai érték és ahol jelen van a termálvíz. Ezek közül Sárospatak mindhárommal rendelkezik. Az alapcél az, hogy a vendég ne csak reggel érkezzen és este távozzon, hanem hogy itt is ragadjon. Sokan talán megmosolyognak, de a két települést immár összekötő kerékpárút turistaszezonban nagyobb jelentőséggel bír, mint a két várost összekötő főút. Sárospatak egy közel négymilliárdos projektet szeretne szakaszosan megvalósítani, amelynek minden eleme szorosan a termálfürdőre koncentrál.
- A terveink között szerepel a pataki termálvíz gyógyvízzé minősítése. Szeretnénk növelni a vízfelületet, fejleszteni a belső infrastruktúrát. A komplex fejlesztést úgy szeretnénk elérni, hogy a fürdő mindvégig a város tulajdonában maradjon. Rendkívül szoros költségvetési év elé nézünk Sárospatak esetében is 2007-ben, de akkor is azt vallom, előre kell menekülnünk. Ez pedig a mi esetünkben a fejlesztés. A két városnak össze kell fognia, mert egy ilyen együttműködésnek nem lehetnek vesztesei.
|
|
Véget ért a búcsúztatás Véget ért Puskás Ferenc búcsúztatása Budapesten. Öcsi bácsit a Szent István Bazilika al- templomában he- lyezik végső nyugalomra. | | | |
Népszabadság nyomán |
2006. december 8. 12:11 |
|
Győzött Gyurcsány „mocskosszájú vallomása”
Decemberben szokás szerint a legtöbb szerkesztőség visszatekint az évre, és kiválasztja a legek listáját. A legnépszerűbb brit zenei magazin egyik listáján meglepő nevet fedezhetünk fel: Gyurcsány Ferenc győzött. A magazin indoklása: "A magyar miniszterelnök mocskosszájú vallomása arról, hogy hazudott a választások megnyerése érdekében, országszerte zavargásokat váltott ki, ami bizony mocskosul rockandroll dolog". | |
"If only they rocked" – ebben a kategóriában nyert a magyar kormányfő. Szabad értelmezésben ez azt jelenti, hogy ha zenélne, nagyszerű rocker lenne. Gyurcsány természetesen - zenei magazinhoz méltóan - egy hangfelvétellel érdemelte ki első helyét. Nevezzük nagyvonalúan alapnélküli rap dalnak a produkciót, melynek címe ízlés szerint "Böszmeség" vagy "Elkúrtuk" lehetne.
A magazin indoklása a következő: "A magyar miniszterelnök mocskosszájú vallomása arról, hogy hazudott a választások megnyerése érdekében, országszerte zavargásokat váltott ki, ami bizony mocskosul rockandroll dolog". A lap hozzáteszi: "egyszersmind simán igazolja a politikusokkal szemben érzett összes gyanakvásunkat". | |
|
showImage("2006/20061205-090334-a410-1.jpg",750,533,"Emlékezzünk 2004. december 5-re! ","Rerember to 5th December 2004","hu");
Emlékezzünk 2004. december 5-re! |
|
showImage("2006/20061205-090334-a410-2.jpg",275,550,".","","hu");
.
showImage("2006/20061205-090334-a410-3.jpg",310,550,"Az annak idején összegyűjtött aláírások száma","The number of signatured collected that time","hu");
Az annak idején összegyűjtött aláírások száma
showImage("2006/20061205-090334-a410-4.jpg",600,450,"A reményt sohasem veszítjük el (Csíksomlyó)","The never lose the hope (Csíksomlyó)","hu");
A reményt sohasem veszítjük el (Csíksomlyó)
Emlékezzünk 2004. december 5-re, amikor a Csonkaországi magyarok, a Magyarok Világszövetségének kezdeményezésére, szavazhattak arról, hogy kapjanak-e magyar állampolgárságot az elszakított területen élők. Köszönhetően a magyarországi kormány nemzet ellen uszító kampányának, csak másfélmillió magyar akadt, aki testvérének érezte nemzettársát és IGEN-nel szavazott. Minderre nem lett volna szükség, ha 1990 óta bármelyik kormány felvállalta volna, hogy saját hatáskörében megadja a magyar állampolgárságot minden magyarnak, éljen bárhol is a világon, ahogy ezt más országok kormányai mindenhol megtették saját nemzettársaikkal. |
Honlap |
www.igazsag.extra.hu/ELVESZITETT.html |
Földrajzi hely |
|
Téma |
- Események, rendezvények, megemlékezések
|
- Írásos emlékeink, régi képek, képeslapok
|
Kulcsszavak |
2004. december 5.; kettős állampolgárság; Magyarok Világszövetsége; népszavazás |
|
|
Itt a Mikulás! Miklós napján az utakra érkezett messzi havas tájról a Mikulás és minden útjába botlónak szaloncukrot nyom kezébe.
A Krampusz idén otthon maradt. | | |
|
Szolgálatra és szeretetre hív bennünket...
Mi, Sárospatak, Szent Erzsébet szülővárosának polgárai készülünk erre a jubileumi évre. Szeretnénk, ha városunk helyt adna egy európai Szent Erzsébet kulturális központnak, és egy egész Európát átszelő kulturális útvonal kezdőpontja lehetne. | |
"Ó boldog asszony, ó csodálatos feleség, ó kedves Erzsébet, akit Isten kegyelmével betöltöttnek mondanak…" - kezdte bulláját 1235-ben IX. Gergely pápa, amikor II. András magyar király leányaként Árpád-házi Erzsébetet halála után alig négy évvel az egyház szentjei közé fogadta. Magyarország történetében kevés olyan személyiség van, akinek emlékezete 800 év óta nemcsak egy ország, hanem egy egész kontinens, sőt egy egész világ keresztyénjei emlékezetében elevenen él. Dr. Hörcsik Richárd, (Fidesz), Sárospatak polgármestere emlékezett róla a T. Házban
- Erzsébet azok közé tartozik, akiknek sugárzása ma sem csökkent. Mi sem jelzi ezt jobban, mint az a pár sor, amit II. János Pál pápa Erzsébet halálának 750. évfordulóján a magyarokhoz írott levelében megfogalmazott: "Legyetek büszkék arra, hogy a magyar földből sarjadt Erzsébet Európa, sőt világszerte ismert és szeretett szent lett! Korát meghaladó távlatokban gondolkodott, zseniális szívvel megérezte a szeretet egységesítő erejét és az egység mély igényét." A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia 2007-et Szent Erzsébet évévé nyilvánította, aminek kezdete a november 19-én, a budapesti Szent István-bazilikában Erdő Péter bíboros prímás által bemutatott szentmise volt. Egyébként a Szent Erzsébet-évet a világ több országában megtartják.
- 800 évvel ezelőtt, 1207-ben Sárospatakon született Árpád-házi Erzsébet, II. András magyar király leányaként. Még kislányként került ki Türingiába, jövendőbeli férje, Lajos őrgróf családjához, akivel később egyébként boldog házasságot élt, és három gyermekük is született. Erzsébet korán elkezdte jótékony életmódját: menedékhelyet létesített, kórházat alapított, ahol maga is segített a betegápolásban. Amikor férje hadba vonult, Erzsébet vette át a kormányzást, igyekezett az éhínséget, a járványok sebeit orvosolni; például egyik alkalommal kinyittatta Wartburg éléstárát a szegényeknek. Mindezt persze a rokonai Türingiában rossz szemmel nézték. Fiatal férje halála után az alig 20 éves özvegyet megfosztották minden vagyonától. Azonban a kitaszított, szegénységbe jutott grófnő csodákat művelt, hogy legyőzze környezete gonoszságait. Megmaradt javaival Marburgban ispotályt rendezett be, királyi öltözetét felcserélte a ferencesek szürke ruhájára, még halálos ágyánál is elajándékozta meglévő holmiját, és vigasztalta a mellette lévő nővéreket.
- Hiszem, hogy Szent Erzsébet példája ma is élő számunkra. Először: az élet szemléletében. Válságban élünk, fiataljaink félnek házasságot kötni, gyermeket vállalni és nevelni, mert megfogyatkozott az erősítő példa, a tapasztalat. Szükségünk van arra az egyszerűségre, amely Szent Erzsébetet a világhoz, Istenhez kötötte. Másodszor: az életvitelében. Az igazi szerelem, a házasság, a család felette nagy titok, ahogy mondja a szentírás; ugyanakkor bátorság is. Szent Erzsébet 800 év múltán is arra szólítja a közélet felelőseit: közös felelősségünk mindent megtenni az életért és a családért. Harmadszor: a szeretet fontosságára hívja fel a figyelmünket Erzsébet. Erzsébet vallásossága sohasem lett önmagába forduló élménykeresés, hanem abból a szolgálat lelkülete fakadt. Nemes egyszerűséggel azt is mondhatnám, hogy Erzsébet a szolgálatra és szeretetre hív bennünket.
- Szent Erzsébet alakja olyan személy, aki példát, aki fogózót adhat az értékválsággal küszködő Európának. Olyan személy, aki szorossá fűzi a lelki kötelékeket az Unió országai között. Hiszen gondoljunk csak bele: Erzsébet alakja összeköti Sárospatakot Kassával, Pozsonnyal, Erfurttal, Wartburggal, Perugiával és mindazon városokkal az Unióban, ahol ma Szent Erzsébet tisztelete él. Mi, Sárospatak, Szent Erzsébet szülővárosának polgárai készülünk erre a jubileumi évre. Szeretnénk, ha városunk helyt adna egy európai Szent Erzsébet kulturális központnak, és egy egész Európát átszelő kulturális útvonal kezdőpontja lehetne. Ehhez kérjük a kulturális kormányzat kiemelt támogatását, hogy méltóképpen emlékezhessünk 2007-ben Európa közös kincséről, Árpád-házi és türingiai Szent Erzsébetről.
***
Arató Gergely oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár:
- Valóban tanulságos az a példa, amelyik a kormányzásra vonatkozik, amelyik arra vonatkozik, hogy milyen felelősséggel és milyen szolidaritással, emberséggel kell a szenvedők, a nehézségben élők felé fordulnia mindannyiunknak, kell fordulnia a politikának, kell fordulnia annak, aki az ország vezetésére vállalkozik. Meg fogjuk találni azokat az eszközöket, amelyek hazai forrásokkal és uniós forrásokkal lehetővé teszik, hogy ezek a tervek valóra válhassanak. | |
Magyar Karácsony - 2006 (Adventi gondolatok a Karácsonyról)
Nehéz szívvel beszélek a 2006-os magyar karácsonyról... Fájdalmas ünnep ez, de mégis fénnyel, reménységgel teli. Fájdalmas, mert az erkölcstelenség, a hazugság, a gyűlölködés világában várjuk a Megváltó születését. A szegénység, a megalázottság, a terror ideje van ma, s nem ez az első efféle magyar Karácsony. Volt már ehhez hasonló kétszer is az utóbbi egy évszázadban. És a mostani semmivel sem különb.
1944-ben Mindszenty Péhm József a nyilasok börtönében, Sopronkőhidán mondta éjféli miséjét. S ebben a börtönben egység volt a nemzeti gondolkodású, a szocialista, a kommunista és szabadelvű között. Fel-felhangzó zokogások törték meg az ünnepi mise csendjét... A később a kommunisták által felakasztott politikusok, a meggyötört nemzeti érzésű emberek érzeték át akkor éjjel a nyilasok börtönében a Megváltó szeretetét... eljövetelének csodáját. 1944 sopronkőhidai börtönében a szeretet szabadította fel a rabokat, a kivégzésre ítélt és a később a másik terrorista hatalom által kivégzettek lelkéből felszállt a glória, a Mennyből az angyal zengő megnyugvása.
De 1944-nem volt még egy drámája... Magyar polgárokat vitt egy embertelen hatalom vagonokban a halálba. S miközben a táborok őrei ünnepeltek a szeretet éjjelén, addig a rabok meggyötörten, emberi mivoltukból kivetkőztetve, megalázva feküdtek barakkjaik takaró nélküli fapriccsein... S volt, aki épp azon a szent éjjelen fagyott meg, vagy kimerültségében aludt el örökre, itt hagyva szeretteit... Nem különbözik ez a mai magyar karácsony attól a Karácsonytól, amelyben egyetlen fény és remény a Kisjézus születésének és szeretetének boldogsága, fénye volt...
És nem sokkal utána jöttek a hasonló tragikus karácsonyok. A kommunista idők terrorkarácsonyai, olyanok, mint a mai, 2006-os Karácsony. A korábban a nyilasok által bezárt főpap, Mindszenty, mint esztergomi érsek került 1948. december 26-án a kommunista börtönök legfélelmetesebb kínzókamrájába, az Andrássy út 60-ba. És jöttek sorba a keresztény egyházak főpapjai... Ravasz püspök, Ordass Lajos, Márton Áron, Csiha Kálmán, fr. Dr. Boross Fortunát ofm és ezrek még... akik nem tettek semmi rosszat, de a sátáni hatalomnak útjában voltak... És hittel ünnepelték a kis Jézus születését az alföldi disznóólak lakói, a kitelepített magyar nemesek, a köztisztviselők, a csendőrök, akiknek embersége által zsidók tízezrei menekültek meg a németek ámokfutása elől, a biztos haláltól. Egy ugyanúgy megalázott nemzet tudott és tud egy szent éjen együtt örvendeni, mert ekkor akarva akaratlanul megérzi az Atyaisten szeretetét.
A mai, a 2006-os Karácsony azonban még a fentieknél is szomorúbb, keserűbb, és tragikusabb. Mert az ugyanazon bűnöket elkövetőket ma Európa is legalizálta, a magyar ellenzék is inkább csendben üldögél jól fizetett parlamenti bársonyszékeiben, semmint fellépne a magyar nemzet Karácsonyának szebbé, boldogabbá tételéért. De nem teszi, mert kiegyezett, s e kiegyezést meg is magyarázza... Ismét elnyomottan, szegényen, és kiraboltan ünnepel a magyar, mint történelme alatt annyiszor. De ünnepel, mert tudja, hogy mindig Isten kezében van. Mert nincs más reménye, és nem is lehet más reménye, mint Krisztus születése, szeretete, segítsége... E mai borzalom, amelyet mások súlyos bűnei miatt szenvedünk el, voltaképpen egy kis ajándék Krisztusnak. A megpróbáltatás ajándéka, az arany, a tömjén és a mirha helyett. Ma azt adjuk, hogy lemondunk, hogy elkezdünk összetartani, hogy kezdjük felismerni a hit fontosságát. Mert nem lehetünk Istentől elrugaszkodottak immár. Hiszen az a fény és az a Szent Éj nem emberi találmány, nem mese, hanem a szeretet, a gyermeki ragaszkodás ünnepe, és ezt a szeretetet el kell fogadnunk, ha élni és megmaradni akarunk. Ezt a gyermeket nem ölhettük meg anyja szíve alatt, nem dobhattuk a reterátba születése után, nem csomagolhattuk nylon-zacsóba és nem dobhattuk kukába, mint a magyar anyák teszik egyre gyakrabban... Mert azt tanította nekik a kommunista erkölcstelenség hatvan esztendő alatt, hogy saját gyermekét megölniök nem bűn. Sátáni tanítás ez, amely Isten terveit húzta át, húzza át nap, mint nap, amikor az orvosi műszerek trancsírozzák a kis magzatot, aki védekezik, de anyja nem segít rajta, mert a gyilkos anya rosszabb, mint az állat...
Emberek! Ez a kis isteni magzat megszületett, hogy békét és boldogságot, hitet és erőt adjon nemzetünknek is, hogy megváltson bűneikből és megmutassa az utat Istenhez... És most jön ez a Csendes Éj, amely szeretettel árasztja el a világot. Tegyük le hát jászla elé bűneinket, kérjük azt a gyermeki szeretetet, amely gyermekeink nyakunkat átfogó őszinte szeretete, s amely szeretet erőt ad emberfeletti cselekedetekre is... Jézus jászlánál legyen ez az emberfeletti cselekvés nemzetünk számára az Istenhez való visszatérés, a hit, a remény és a szeretet cselekvése. Adjuk át magunkat Neki, aki a legsötétebb időkben is fényt és vigasztalást ad mindnyájunknak, bűneink ellenére abban az örök szeretetben, amelyből - ha akarjuk - e Szent Éjjelen mindnyájan részesülhetünk.... És akkor joggal reménykedhetünk a magyar nemzet életének emberivé válásában... És abban régmúlt, de eljövendő Magyarországban...!
Stoffán György - megjelenés előtt a Nemzeti Napló decemberi számából |
2006. december 3.
Advent első vasárnapjával, december 3-án megkezdődik az új egyházi év. Az esztendő római kalendárium szerinti zsolozsma- és miserendjét Direktórium címmel a 2006-2007-es liturgikus évre megjelentette a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia. Ez a kiadvány többek között tartalmazza a változó ünnepek, a világnapok, könyörgő napok és megemlékezések, valamint az országos gyűjtések időpontjait.
|
A várakozás időszaka - Advent
Advent az András napjához legközelebb eső vasárnap és a december 25-e közötti négy hetes "szent idő" a karácsonyra való lelki felkészülés ideje. A latin eredetű szó - adventus - megérkezést, eljövetelt jelent. A Jézus születésére való várakozás a felkészülés, a reménykedés időszaka. |
A régi időkben éjfélkor harangszó hirdette ádvent, valamint az egyházi év kezdetét. Eredete az 5-6. századra nyúlik vissza, ebben az időben az emberek szigorú böjtöt tartottak. Napfelkelte előtt hajnali miséket látogattak, amelyeket "angyali misének", "aranyos misének" is neveztek. 1611-ben a nagyszombati zsinat ádvent első vasárnapjától vízkeresztig megtiltotta az esküvőket, zajos mulatságokat.
Hiedelmek, babonák
Az ünnepekhez különféle hiedelmek, babonák társulnak. Advent időszakához is kötődik néhány ilyen.
- az eladósorban levő lány a hajnali misére való első harangozáskor a harang köteléből három darabot tépett, amit aztán a hajfonó pántlikájában hordott, hogy farsangkor sok kísérője legyen. - az Alföldön volt szokás, hogy a hajnali misére való harangozáskor a lányok mézet vagy cukrot ettek, hogy ettől édes legyen a nyelvük, s mielőbb férjet "édesgessenek" magukhoz. - Erdélyben volt szokás, hogy a hajnali mise ideje alatt az összes ajtót, ablakot zárva kellett tartani, mivel ilyenkor a boszorkányok állati alakot öltenek, házakba, ólakba próbálnak jutni, s ott rontást okozni. - az Ipoly mentén járta az a hiedelem, hogy az elázott pénz Advent idején tisztul. - Salgótarján környékén azt tartották, hogy ilyenkor tüzes emberek jártak, kiknek a szájukból tűz áradt. Az ilyen tüzes emberek ellen a néphit szerint olvasóval (rózsafüzér) lehetett védekezni.
Advent idején a leghosszabbak az éjszakák, meglehetősen jó alkalmat adva a varázslásra. Az Egyház ajánlja ezen időszak szentjeinek segítségül hívását. (András, Borbála, Luca, stb.) A néphit kapcsolatba hozza saját mágikus várakozásait az említett szentekkel, de nem csupán a vallás tanítása alapján, hanem mágikus hatalmat is tulajdonít neki.
Advent szimbolikája
Az adventi koszorú hagyománya ősi időket idéz, kapcsolatban van a téli napforduló szokásaival.
Első nyomait a néprajzkutatók északon, a Keleti-tenger partvidékén és szigetvilágában találták meg. Fűzfavesszőből koszorút fontak és örökzöldet csavartak köré. Ez a szokás később Európa más vidékein is meghonosodott. A valódi adventi koszorú készítése a 19. században jött divatba. Egy hamburgi lelkész otthonába hatalmas fenyőkoszorút erősített a mennyezetre, melyen 24 gyertya volt, minden adventi napra egy-egy. Később az egyszerűség kedvéért csak négy gyertyát helyeztek el a koszorún. Minden adventi vasárnapon eggyel több gyertyát gyújtottak meg. A gyertyákat vörös és aranyszalagokkal, az élet és fény jelképével díszítették.
Ősi időkből származik a varázskör gondolata. Koszorút fontak az emberek szalmából, fűzfavesszőből vagy zöld fenyőágakból, és vörös meg aranyszín szalagokkal díszítették. A zöld a termés színe volt, a piros az életé, a sárga és az arany a fényé.
A koszorú vagy a kör az örökkévalóság jelképe volt, és a varázserőé is, amely nem törik meg, nem múlik el. Azt tartották, hogy az ilyen szent koszorúkkal minden gonosz szellem elől el lehet zárni a házat. Ez az ősi varázslat idővel feledésbe merült. Csak 1838-ban újította fel Johann Heinrich Wichern protestáns lelkész.
Ő alapította az első gyermekotthont Hamburgban. A ház egyik termébe fából hatalmas csillárt készített, és minden istentiszteleten egy újabb gyertyát tűzött a csillárkoszorúba. Márpedig adventben naponta tartott istentiszteletet az ottani gyermekeknek. Ez a szép ötlet gyorsan követőkre talált más gyermekotthonokban is. Évről-évre szebben és szebben díszítették fel ezeket a koszorúkat.
De csak 1860-ban Berlin-Tegelben született meg az a gondolat, hogy a fakarikát fonott fenyőkoszorúval helyettesítsék, és a huszonnégy gyertya helyett csupán négyet tűzzenek rá, a négy adventi vasárnap jelképeként. Így végül elég kicsi lett a koszorú ahhoz, hogy a családi házakban és lakásokban is helyet kapjon és hirdethesse a közeledő karácsony örömét. Az első világháború után Németország protestáns vidékein már minden családnál kigyulladt az adventi koszorú.
Adventi naptár
Manapság egyre inkább terjed a gyerekek által igen kedvelt adventi naptár hagyománya, ami ennek az időszaknak az időmérő eszköze. Azon időszak előre haladtára figyelmeztet minket nap mint nap, melynek vége szent karácsony ünnepe. A mai adventi naptárok 24 kis ablaka mögött, - melyeket december elsejétől kell kinyitogatni - édesség rejtőzik. A hagyományos, vagy saját készítésű adventi naptárokon karácsonyi rajzos motívumok és karácsonyi jókívánságok találhatók. Az első nyomtatott adventi naptár 1908-ban készült a müncheni Lang kiadónál, azóta pedig ezernyi újabb változat jelent meg.
Adventi sütemény
A karácsonyi, adventi időszakhoz hozzátartoznak a csemegék, sütemények is.
Adventi muffin
Hozzávalók 12 darabhoz: 20 dkg aszalt sárgabarack 5 dkg mazsola 3 evőkanál barackpálinka 12,5 dkg vaj 10 dkg cukor 25 dkg liszt fél csomag sütőpor fél mokkáskanál őrölt fahéj fél mokkáskanál mézeskalács fűszerkeverék 2 tojás 1 evőkanál méz fél dl tej
Elkészítés: Az aszalt barackot és a mazsolát apró darabokra vágjuk, és összekeverjük a barackpálinkával. A vajat felolvasztjuk, és a muffinformát kikenjünk vele. A maradék vajat félretesszük. A sütőt 200 fokra előmelegítjük. A cukrot összekeverjük a liszttel, a sütőporral, a fahéjjal és mézeskalács fűszerkeverékkel. Hozzáadjuk a barackot és a mazsolát. A tojást habosra keverjük, hozzáadjuk a vajat, a mézet és a tejet. Kanalanként a lisztes keverékhez adjuk. Ne legyen túl folyékony a massza! A tésztát a formába töltjük és a sütőben kb. 20 percig sütjük.
(Forrás: radio.hu, communio.hu, mindmegette.hu) | |
MINDÖRÖKKÉ: IGEN! Találkozó a nemzet tagjainak lelki és közjogi egységéért
Kedves Honfitársaink!
Adventban a lélek különösen vágyik a fényre. 2004 adventjének kezdetén a sötétség erői rátelepedtek a magyar lelkek százezreire, és az a természetes, Istennek tetsző elv, hogy minden magyar ember egyenjogú tagja a nemzetnek, ama december 5-e óta érvényre nem juthat.
A népszavazás az anyaországi nemzetrész mesterségesen gerjesztett széttagoltságának következménye volt, utóélete pedig továbbmélyítette a magyarországi társadalom megosztottságát. Sürgető kényszer, hogy erre közös, méltó választ adjunk! Mondjuk ki végre együtt, a határok két oldalán élők, politikai, vallási, társadalmi hovatartozásunktól függetlenül, hogy összetartozunk! Így december 5-e a nemzet egységének, tagjai együvé tartozásának ünnepnapjává válik! Idei megemlékezésünket e bizakodásnak a szelleme hatja át: A találkozó december 10-én, vasárnap 11 órakor ünnepi műsorral indul, majd nemzeti hagyományainkból fakadóan és az egység nyílt megvallásaképpen egy dombot kezdünk el emelni az oda eljövők magukkal hozott földjeiből. A Haza dombját. A déli harangszó felcsendülésekor fogunk hozzá, Hunyadi János és Kapisztrán Szent János szellemében. Helyszíne Óbuda, a Makovecz Imréék állíttatta, Duna parti 56-os zászló tere. (A szentendrei hév Tímár utcai megállójánál.)
Az ünnepségnek mindenki cselekvő részese lesz! Ezért arra kérjük a felkerekedőket - köztük külön szeretettel híva azokat, akik ma már igen-nel szavaznának -, szedjenek településük valamely megszentelt helyéről (templomkert, temető, saját porta, emlékmű, csatahely...) legalább egy maréknyi földet, és lehetőleg személyesen hozzák el! Határon túli, vagy a fővárostól messze élő honfitársaink a költségek, a távolság miatt összefoghatnak, és településük közössége nevében egy személy vagy egy kis küldöttség is útra kelhet. Javasoljuk továbbá, hogy akik szívét ügyünk megérintette, előzetesen környékük akár 10-15 települését is bejárhatnák földért, ha onnét mások nem készülnének Budapestre, hiszen minden, magyarok lakta településen élnek igenlők. Kérnénk még, hogy települése nevét ki-ki egy papírra előzetesen írja fel, mert összegyűjtve a dombot alkotó falvak, városok nevét, szeretnénk mindegyiket a helyszínen majd megörökíteni. És ne hagyjanak magunkra a hírverésben! Rendezvényünkről élőszóval, telefonon, kör-sms-ben, e-mailben szóljon barátainak, rokonainak, ismerőseinek!
Kedves Honfitársaink! A föld őseink pora. Belőle vétetünk, s oda tér testünk. Magyar létünk, létfolytonosságunk áldott jele. Akik 2004. december 5-e előtt megtagadtatták a nemzet mindenegyes tagjának egyenjogúságát a nem-szavazatra buzdítással, azok ez által milliók számára 93 ezer nkm-nyi anyaföldet is ideiglenesen mostohafölddé tettek. Ne feledkezzünk meg róluk, aki teheti, imádkozzék érettük, mert ők még nem tudják, hogy a december 5-i igen-szavazat a mindörökké: igen! - megnyilatkozása volt.
Kelt: 2006-ban Árpádházi Szent Erzsébet napján.
Zamárdi Polgári Asztaltársaság Új Magyarországért Egyesület
Érdeklődési lehetőségek: T: (00-36)-30-3325009 ; e-mail: koz.haz@zamardikhaz.t-online.hu
***********************************************
|
MINDÖRÖKKÉ: IGEN! Találkozó a nemzet tagjainak lelki és közjogi egységéért
Kedves Honfitársaink!
Adventban a lélek különösen vágyik a fényre. 2004 adventjének kezdetén a sötétség erői rátelepedtek a magyar lelkek százezreire, és az a természetes, Istennek tetsző elv, hogy minden magyar ember egyenjogú tagja a nemzetnek, ama december 5-e óta érvényre nem juthat.
A népszavazás az anyaországi nemzetrész mesterségesen gerjesztett széttagoltságának következménye volt, utóélete pedig továbbmélyítette a magyarországi társadalom megosztottságát. Sürgető kényszer, hogy erre közös, méltó választ adjunk! Mondjuk ki végre együtt, a határok két oldalán élők, politikai, vallási, társadalmi hovatartozásunktól függetlenül, hogy összetartozunk! Így december 5-e a nemzet egységének, tagjai együvé tartozásának ünnepnapjává válik! Idei megemlékezésünket e bizakodásnak a szelleme hatja át: A találkozó december 10-én, vasárnap 11 órakor ünnepi műsorral indul, majd nemzeti hagyományainkból fakadóan és az egység nyílt megvallásaképpen egy dombot kezdünk el emelni az oda eljövők magukkal hozott földjeiből. A Haza dombját. A déli harangszó felcsendülésekor fogunk hozzá, Hunyadi János és Kapisztrán Szent János szellemében. Helyszíne Óbuda, a Makovecz Imréék állíttatta, Duna parti 56-os zászló tere. (A szentendrei hév Tímár utcai megállójánál.)
Az ünnepségnek mindenki cselekvő részese lesz! Ezért arra kérjük a felkerekedőket - köztük külön szeretettel híva azokat, akik ma már igen-nel szavaznának -, szedjenek településük valamely megszentelt helyéről (templomkert, temető, saját porta, emlékmű, csatahely...) legalább egy maréknyi földet, és lehetőleg személyesen hozzák el! Határon túli, vagy a fővárostól messze élő honfitársaink a költségek, a távolság miatt összefoghatnak, és településük közössége nevében egy személy vagy egy kis küldöttség is útra kelhet. Javasoljuk továbbá, hogy akik szívét ügyünk megérintette, előzetesen környékük akár 10-15 települését is bejárhatnák földért, ha onnét mások nem készülnének Budapestre, hiszen minden, magyarok lakta településen élnek igenlők. Kérnénk még, hogy települése nevét ki-ki egy papírra előzetesen írja fel, mert összegyűjtve a dombot alkotó falvak, városok nevét, szeretnénk mindegyiket a helyszínen majd megörökíteni. És ne hagyjanak magunkra a hírverésben! Rendezvényünkről élőszóval, telefonon, kör-sms-ben, e-mailben szóljon barátainak, rokonainak, ismerőseinek!
Kedves Honfitársaink! A föld őseink pora. Belőle vétetünk, s oda tér testünk. Magyar létünk, létfolytonosságunk áldott jele. Akik 2004. december 5-e előtt megtagadtatták a nemzet mindenegyes tagjának egyenjogúságát a nem-szavazatra buzdítással, azok ez által milliók számára 93 ezer nkm-nyi anyaföldet is ideiglenesen mostohafölddé tettek. Ne feledkezzünk meg róluk, aki teheti, imádkozzék érettük, mert ők még nem tudják, hogy a december 5-i igen-szavazat a mindörökké: igen! - megnyilatkozása volt.
Kelt: 2006-ban Árpádházi Szent Erzsébet napján.
Zamárdi Polgári Asztaltársaság Új Magyarországért Egyesület
Érdeklődési lehetőségek: T: (00-36)-30-3325009 ; e-mail: koz.haz@zamardikhaz.t-online.hu
***********************************************
|
|
Földrengés Sárospatak térségében
2006. november 23. 09:47
Reggel több helyen észleltek földmozgást a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Sárospatak térségében. A megyei katasztrófavédelmi igazgatóság helyettes vezetője elmondta: az elsődleges információk alapján negyed 9 körül kismértékű, az észlelés határán lévő földrengés volt.
Kohánka István azt mondta: a katasztrófavédelem szakemberei figyelik az esetleges további földmozgásokat. A Távirati Iroda úgy értesült, hogy reggel a Richter-skálán mért 4,2 erősségű földrengést regisztráltak Ukrajna kárpátaljai területén - hangzott el az InfoRádióban.
MNO - fidesz.hu
|
2006. OKTÓBER 23.
TÜNTETŐK ÉS RENDŐRÖK "FELKÉSZÜLÉSÉT" SZEMLÉLTETŐ ADATHALMAZ
|
TÜNTETŐK |
RENDŐRÖK |
MEGJEGYZÉS |
LÉTSZÁM |
185 000 |
20 000x |
x VIDÉKI TARTALÉKKAL ÉS VÁLTÁSSAL |
VÍZÁGYÚ |
- |
3-5 |
db |
GUMIPUSKA |
- |
120 |
db |
GUMILÖVEDÉK |
- |
7 200 |
db |
GUMIBOT |
- |
20 000 |
db |
VIPERA |
- |
500-600 |
db |
KÖNNYGÁZ |
- |
2 300 |
db (patron + lövedék) |
KÖNNYGÁZ-VETŐ |
- |
3 |
db |
VÉDŐSISAK |
- |
20 000 |
db |
LOVAS RENDŐR
|
-
|
42
|
rendőr + ló + kard |
VÉDŐPAJZS |
- |
20 000 |
db |
HELIKOPTER |
- |
1-2 |
db |
VÉDŐRUHA |
- |
20 000 |
db |
HÓKOTRÓ (!) |
- |
1 |
db |
ÜTLEGELÉS |
- |
3 200 |
(eset) |
RUGDOSÁS |
|
220-260 |
(eset) |
SÚLYOS-SÉRÜLT |
230 |
3 |
személy |
KÖNNYEBBEN-SÉRÜLT |
1 700 |
15 |
személy |
ZÁSZLÓ, JELVÉNY LETÉPÉS |
|
50-80 |
db |
ÖLTÖZETKÁR |
2 000 |
- |
festett víztől +lövedéktől + földreteperéstől |
AJÁNLÁS:
- A Gyurcsány, Demszky, Bene, Gergényi-féle "hazudtunk reggel, este és éjszaka" alakoknak, valamint azoknak a hiszékenyeknek, akik a fenti számadatok láttán is szemellenzővel közlekednek;
- Azoknak, akik úgy látták, hogy a tüntetők rohantak a rendőrökre;
- Azoknak, akik bátraknak látták a védősisakkal, ütő-lövő-szúró-vágó szerszámokkal, valamint pajzsokkal felszerelt rendőröket;
- Azoknak, akiknek a szemét nem verték ki Gergényi brutális - azonosító nélküli - verőlegényei, mert még sort keríthetnek rájuk is...
(Prof. Dr. Bokor Imre) |
[Friss hozzászólások] [Későbbi] [544-525] [524-505] [504-485] [484-465] [464-445] [444-425] [424-405] [404-385] [384-365] [364-345] [344-325] [324-305] [304-285] [284-265] [264-245] [244-225] [224-205] [204-185] [184-165] [164-145] [144-125] [124-105] [104-85] [84-65] [64-45] [44-25] [24-5] [4-1]
|