Aktuális : (Vég)veszélyben a magyar művészetoktatás |
(Vég)veszélyben a magyar művészetoktatás
2005.11.03. 19:22
Magyar Köztársaság Országgyűlése
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök úr
Magyar Bálint miniszter úr részére
/ ? A kultúrát nem lehet megörökölni./
/Egy-kettőre elpárolog, ha minden nemzedék/
/újból és újból meg nem szerzi magának? /
/(Kodály Zoltán) /
Tisztelt Országgyűlés!
Tisztelt Miniszterelnök Úr!
Tisztelt Miniszter Úr!
Bartók Béla, Kodály Zoltán és Martin György emlékévéhez közeledve (2006)
megdöbbenéssel és aggodalommal figyeljük a hazai művészetoktatás felett
gyülekező felhőket. Az elmúlt évtizedek eredményei szertefoszlani
látszanak, a világszerte példaértékűnek ítélt magyar alapfokú
művészetoktatás végnapjaihoz közeledik.
A kormány terve szerint 2006. január 1-jétől az alapfokú
művészetoktatási intézmények költségvetési támogatását mind az egyéni
(zeneművészeti), mind a csoportos (táncművészeti, képző- és
iparművészeti, szín- és bábművészeti) ágban drasztikus módon csökkenteni
kívánja. A tervezett csökkentés azt jelenti, hogy a jelenleg több mint
300 ezer gyermeket foglalkoztató alapfokú művészetoktatás megszűnik,
hiszen a kieső támogatás pótlását a fenntartók nem tudják magukra
vállalni, és azt lehetetlen a szülőkre terhelni.
Az iskolák csődhelyzetbe juttatásával 300 ezer gyermek számára szűnnek
meg azok a közösségek, amelyek biztonságot, rendszeres elfoglaltságot,
az alkotás örömét, a jövő társadalmának minőségét biztosították az
elmúlt évtizedekben. Magára valamit is adó nemzet és kormány számára nem
létezhet olyan ok vagy kényszer, amely elveheti a lehetőséget a
gyerekektől képességeik, tehetségük kibontakoztatására, személyiségük
fejlesztésére. Aki ilyet tesz, az a nemzet jövőjét teszi kockára, hiszen
?/A nemzet igazi hatalma a kiművelt emberfők sokasága/?, ahogy ezt
Széchenyi örökérvényűen megfogalmazta.
Hazánk nagyhatalomnak számít a művészet területén és ebben
elévülhetetlen érdemei vannak az alapfokú művészetoktatásnak. A mára
világhírűvé vált művészek ilyen iskolákban kezdték tanulmányaikat. Azok
sem felejtették el itt szerzett tudásukat és tapasztalataikat, akik nem
lettek világhírűek, hiszen mindazt, amit a közösségben megtanultak,
felnőttként a társadalom egészében hasznosítják: a kitartást, a közös
célért való tenni akarást. Úgy gondoljuk, hogy a művészeti nevelést
Magyarország szempontjából nem lehet ágazati problémaként kezelni, mert
ez nemzeti ügy.
Éppen ezért fordulunk az ország nyilvánossága előtt Önökhöz:
Kérjük Önöket, hogy végzetes döntésük előtt tájékozódjanak
választókerületükben, és győződjenek meg arról, hogy a legkisebb
településtől kezdve a nagy városokig mit jelent az ott élőknek,
gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt, ha a művészeti iskolák bezárják
kapuikat!
Kérjük, hogy az oly sokszor emlegetett esélyegyenlőséget biztosítsák
azok számára, akik a
próbatermeket, az alkotóműhelyeket, a valódi közösségeket tekintik
képességeik és tehetségük kibontakoztatása legfőbb színhelyének!
Döntsék el, hogy milyennek képzelik a jövő magyar társadalmát, és vegyék
számításba a szintén örökérvényű igazságot: vagy iskolákat építünk vagy
ezek hiánya miatt a börtönök számát kell szaporítani!
Elvárjuk az Országgyűlés, a Kormány, az Oktatási tárca felelősségteljes
döntését, a döntés előtt az érintettekkel történő teljes körű szakmai
egyeztetéseket! Felkészültek vagyunk a párbeszédre, a közös gondolkodásra!
*Háromszázezer gyermek, több ezer művészetet tanító, a művészettel
nevelő pedagógus és a bennük bízó, munkájukra igényt tartó szülők
érdekeit képviselve kérjük:
* Ne csökkentsék tovább az alapfokú művészetoktatás normatíváját!
* Ne kényszerítsék az intézményeket tanév közepén tevékenységük
megszüntetésére a drasztikusan lecsökkentett állami normatív
hozzájárulás miatt!
* Állítsák vissza a kötelező óraszám mértékét a 27/1998. (VI.10.)
MKM rendeletnek megfelelően!
* Ne vezessenek be az oktatás rendszerétől idegen, pályázati úton
elnyerhető kiegészítő támogatást az alapfokú művészetoktatás
normatív támogatása helyett!
* A továbbiakban is biztosítsák, hogy a fenntartók részére
megállapított normatív hozzájárulások és egyéb támogatások
együttes összege érje el az előző évi normatív hozzájárulások és
egyéb támogatások együttes összegét! (KT 118. §)
* A szakma képviselőinek véleményét figyelembe véve szigorítsák az
iskolaalapítás feltételrendszerét s biztosítsák az azonos
alapítási, elbírálási és ellenőrzési feltételeket az önkormányzati
és a nem önkormányzati területen egyaránt!
* Haladéktalanul tegyenek hatékony lépéseket annak érdekében, hogy
felderítsék és szigorúan megbüntessék az alapfokú művészetoktatás
céljaival és szellemiségével visszaélő gátlástalan nyerészkedőket!
Ez és csak ez jelenthet hatékony takarékoskodást a művészetoktatás
rendszerében!
Budapest, 2005. október 31.
*A táncművészeti terület néptáncos Szakmai és Érdekképviseleti Bizottsága,
*a következő művészek, szövetségek, egyesületek támogatásával:
Foltin Jolán Kossuth díjas koreográfus
Novák Ferenc Kossuth díjas koreográfus,
Borbély Jolán ( Martin György özvegye)
Sebő Ferenc, Kelemen László, Juhász Zoltán,
Baranyai Zoltánné művészet oktatási szakértő,
Dr Szalay Olga népzenekutató
Örökség Gyermek Népművészeti Egyesület
Martin György Néptáncszövetség
Zenetanárok Társasága
Táncpedagógusok Országos Szövetsége,
Muharay Elemér Népművészeti Szövetség
Táncház Egyesület
Kolompos zenakar
Monteverdi Kamarókus Alapítvány,
Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetsége ? KÓTA
Közép Magyarországi Folklór Szövetség
Népművészeti Egyesületek Szövetsége
Magyar Színjátékos Szövetség
Magyar Drámapedagógiai Társaság
Szabad Színjátszásért Egyesület
Országos Diákszínjátszó Egyesület
Magyar Színjátékos Szövetség
MASZK Egyesület
Magyar Fesztivál Szögvetség,
Szakmai Középiskolásokért Kulturális Egyesület
Sárospatak ART ÉRT Alapítvány
|